به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، قسمت یکم برنامه تلویزیونی «امتداد»، به تبیین جهانبینی فیلمساز برجسته آمریکایی، «استیون اسپیلبرگ» پرداخت. اسپیلبرگ وفاداری شگفتانگیزی به نژاد و ملّیت خود دارد و این تعلق خاطر را در آثارش، صریح و باافتخار، فریاد میزند. اسپیلبرگ ادای دِین به آیین یهود را تکلیف خود میداند و برای این کار، نیاز به بهانه ندارد. لازم نیست اثر سینمایی، «فهرست شیندلر» باشد که مستقیماً درباره یهود و هولوکاست است؛ بلکه حتی در فیلم بیربطی مانند «لینکولن» هم، حتما باید مونولوگی درباره اورشلیم از زبان قهرمان فیلم بیان شود. چیزی شبیه به سکانس پایانی «نجات سرباز رایان» که ستاره داوود در قاب تصویر خودنمایی میکند.
اسپیلبرگ به ژانر علمی – تخیلی هم علاقه دارد و علاوه بر اقتباسهای موفق، خود مبدع دیرینگونههای جدید در این ژانر است. آثاری که نه از جهت منطقی، بلکه صرفاً از نظر علمی و تکنولوژیک غیرممکن و تخیلی محسوب میشوند و تحقق آنها در آینده، کاملاً محتمل است. به عبارت دیگر، اسپیلبرگ آینده را پیشبینی نمیکند، بلکه روند ساخت آینده را به تصویر میکشد.
یکی دیگر از دغدغههای اسپیلبرگ، نمایش جنگ و قضاوت دربارهی طرفین آن است. مقدسنمایی از جنگهایی که آمریکا و غرب، کنشگر اصلی آن بودهاند، هنری است که اسپیلبرگ در آن موفق عمل کردهاست. پیروز و قهرمان تمامی جنگها در دنیای رؤیایی اسپیلبرگ، اندیشهی آمریکایی است؛ خواه جنگ جهانی باشد خواه جنگ داخلی.
مهمان این برنامه، خود از اهالی سینما بود و قدرت هنر را در رویاپردازی و البته رؤیاسازی، بهدرستی میشناخت. سهیل سلیمی علاوه بر تحصیلات آکادمیک در حوزه سینما، کارنامه پرباری در فیلمسازی هم دارد و چون مطالعات استراتژیک را به موازات فعالیت سینمایی دنبال کرده، سینمای استراتژیک را بهخوبی فهمیده است.
«امتداد» تلاش دارد تا امتدادِ اندیشه استیون اسپیلبرگ را در تولیدات سینمایی و هنری او و البته کمپانی فیلمسازیاش، DreamWorks، تبیین کند؛ اگرچه یک برنامه ۵۵ دقیقهای، ظرفیت بیان تمام این موارد را نداشته و جزییات بیشتر این پژوهش وسیع و دقیق، در تارنمای امتداد و رسانهی امتدادپلاس، در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.
سیدعرفان حسینی